Verbonden Léven

Joh.7,40-53 (16/03/2024)

40     Sommigen die deze woorden hoorden, zeiden:
       “Hij is waarlijk de profeet!” [= de profeet die Mozes had aangekondigd]
41    Anderen zeiden:
       “Hij is de Gezalfde!” [Christos / Messiah]
       Maar nog anderen zeiden:
       “De Gezalfde komt toch niet uit Galilea!?
42    Zegt de Schrift niet dat de Gezalfde zal komen
       uit de nakomelingen van [koning] David
       en uit Betlehem, het dorp waar David vandaan kwam?”
43    Zo ontstond er onenigheid onder het volk om hem.
44    Sommigen wilden hem grijpen,
       maar niemand kon beslag leggen op hem.
45    Zo kwamen de gerechtsdienaars bij de hogepriesters en farizeeën
       en die zeiden tegen hen:
       “Waarom heb je hem niet meegebracht?”
46    De dienaars antwoordden:
       “Nog nooit heeft een mens gesproken
       zoals deze mens!”
47    De farizeeën antwoordden daarop:
       “Jullie zijn toch ook niet aan het dwalen geraakt?!
48    Niet één van de oversten of van de farizeeën
       heeft toch in hem vertrouwen gesteld?
49    Maar alleen die meute, die de wet niet kent
       – vervloekt zijn ze!”
50    Nikodemus, één van hen,
       die eerder al ’s nachts bij Jezus was gekomen,
       zei hen:
51    “Onze wet veroordeelt toch geen mens
       zonder hem eerst te hebben gehoord
       en kennis te hebben van wat hij doet?”
52    Ze antwoordden hem:
       “Jij komt toch ook niet uit Galilea?!
       Zoek het maar op,
       en je zult zien dat er uit Galilea geen profeet opstaat!”
53    Toen vertrok iedereen naar huis.

Daar hebben we het wéér! – Je mag het dan ook gerust een kernboodschap van de hele Bijbel noemen: Mensen zitten erg makkelijk vast aan eigen ideeën en interpretaties, waardoor ze niet zien dat er ándere boeiende dingen op hun weg komen. G-d is per definitie geen mens, en dus de Gans Andere. Als wij niet echt openstaan voor ‘andersheid’, zullen we zijn Aanwezigheid niet herkennen.
In deze passage ligt het zelfs nog heel delicaat, want men beroept zich op de Schrift. “Die kan toch niet fout zitten”, zegt men dan, maar eigenlijk hanteert men een eigen interpretatie van die Schrift en verheft die als goddelijk op zichzelf – vooral bedoeld om er andere meningen de mond mee te snoeren.
Opnieuw is het opletten geblazen dit niet alleen toe te passen ‘in Jezus’ tijd’. Nee, bijbelteksten gaan over álle tijden, omdat ze gaan over mensen en G-ds verhaal met hen. Daarom moeten we de Schrift blíjven lezen, maar wel met een open oog en open hart om ons door ‘andersheid’ te laten uitdagen en aanvullen. Dan pas zullen we iets van G-d op het spoor komen.